Bagaimana nak mula?

Nak berjaya kena ada formula. Formula asas dalam hidup adalah beragama.

Kenapa kena ada agama? Apa kaitan dengan bisnes?

Bila ada agama, kita akan yakin bahawa rezeki itu datang dari Allah.

So balik pada soalan macam mana saya nak mula meniaga?

Kita kena tahu apa barang yang kita nak niaga. Kalau nak jual kek, kena tahu kek apa bukan hentam kromo. Kalau nak jual kereta pun pun tahu selok belok kereta dan paling bagus kita pakai barang yang kita jual.

Kalau nak meniaga Shaklee, kena consume dulu. Bukan main jual ikut target. Sudahnya kita menipu. Bila dapat duit bonus... barang letrik rumah rosak, kereta rosak, duit hilang, cermin mata patah dan banyak lagi kesan duit yang ALLAH tarik sebab kita meniaga tak betul. Berat kan?

Mengapa sendiri kena makan? Supaya bila kita cerita kita jujur dalam berkongsi produk yang baik.

Dah nama meniaga...kena ada modal. Banyak atau sedikit ikut kemampuan. Kalau tak mampu jadi ahli dan beli produk untuk sendiri makan. Dulu masa awal saya join Shaklee saya tak de duit pun...so produk yang saya makan juga adalah produk yang saya jadikan sample nak bagi kawan-kawan rasa untuk makan 2-3 hari. Memang kesan vitamin tak nampak dalam 2-3 hari tapi at least akan ada sikit perbezaan seperti bertenaga atau mood yang baik terutama jika makan b complex.

Saya dulu pun tak de duit pun even nak buat stok. Maklum student U dengan mak kerja kilang dan arwah abah dah takde. Mana nak cari duit? Nak buat loan? Sorry saya taknak jerat diri sebab belum ada jaminan apa-apapun untuk saya bayar balik nanti.

So saya cuma excited cerita kebaikan vitamin yang saya makan dan saya collect duit dari kawan-kawan yang nak beli vitamin....kemudian saya menapak ke stesen LRT dekat Vista Angkasa tu ke stesen LRT Wangsa Maju. Saya akan ke sana bila ada order sahaja.

Kalau anda ada modal, beli sedikit stok untuk anda mudah berjual dengan pelanggan anda. Sediakan stok yang anda memang makan. Ia sangat mudah untuk anda buat perkongsian dan penjualan. Serius ia lebih mudah. Sebab anda akan terangkan dari hati dan insyaALLAH urusniaga lebih mudah kerana stok sedia ada.

Ingat konsep : Di mana ada gula di situ ada semut.


tetapi kena ingat : Semut akan mati dalam timbunan gula.

Stok kena berpada-pada. Jangan membeli seperti anda nak beli sebuah company. Memadai anda ada masa untuk berniaga dan masa untuk diri sendiri serta masa untuk ALLAH.

Mula dengan apa yang kita makan dulu dan slowly ia akan berkembang atas berkat kejujuran berniaga.
Seterusnya apa yang nak kena faham?

Marketing Plan!

Ini wajib faham.

Apa juga bisnes anda buat, kalau melibatkan MLM, belajar la marketing plan.

Kalau tak faham , teruskan buat sharing dan lihat hasil usaha anda.

Jangan jadi orang yang tak faham dan terus tak buat. tak kemana pun hidup.

Adakala untuk faham kita kena buat praktikal.

Kalau praktikal pun tak buat, macam mana nak faham teori?

Kalau anda ada manual untuk satu mesin tapi anda tak cuba langsung on kan mesin...sampai bila-bila takkan faham cara nak guna mesin.

Maka mulakan dengan kefahaman anda. Mulakan target yang anda mampu capai. Tak kisahlah walau bonus pertama kita hanya RM25 tetapi kalau ia HALAL dan BERKAT, ia lebih hebat dari income RM25 ribu tetapi penuh dengan penipuan dan tiada ALLAH dalam kamus hidup sebagai MUSLIM. Nauzubillah moga kita sentiasa memperoleh rezeki yang diredhai di sisi ALLAH.

So kesimpulannya :

Mulakan dengan stok yang sedikit dan mampu urus.
Fahami Kompensasi Pelan dan mulakan dengan target yang mampu capai.

Next entry : Siapa saya nak jadikan rujukan untuk berjaya?



Salam Sayang

 Ibu yang bekerja dari rumah.

Comments

Popular posts from this blog

Mengapa perlu ada duit tambahan?

Mana datangnya pelanggan?

Mengapa MLM menjadi pilihan?