Makan gaji kepada berniaga

Dulu saya dan suami sama-sama makan gaji ...jujurnya semua kena kawal dan semua kena budget. Nak makan kat hotel atau nak tidur hotel kena tunggu ada kursus. Sebab suami saya dulu kerja oil and gas, dapat juga la merasa makan dan tidur di hotel bila beliau ada kursus.


Sebelum kerja makan gaji saya pernah buat tuition. Bermula dengan sorang anak murid [ itupun anak staff kawan opis suami saya] ia bertambah dan dari income RM60 menjadi RM2000 lebih. Seronok mengajar ni....cuma yang tak best ialah

1. masa terikat...tak boleh nak suka-suka pergi jalan.
2. tanggungjawab sangat hebat sebab mak bapak harap anak mereka jadi scorer kat sekolah dengan mengharap cikgu tuition bukan usaha anak diorang.
3. weekend tak de masa untuk keluarga.

Bila dah kerja jadi cikgu, lain pula cerita....adakala hujung minggu pun kerja ! So saya rasa tak happy.

Saya suka mengajar tapi tak suka kerja -kerja admin yang tak melibatkan pengajaran. CIkgu mula sibuk key in data pelajar dan ia kerja yang tak pernah habis.

Bila saya decide nak jaga anak sendiri, rezeki sebab masa tahun tu cuti tanpa gaji jaga anak di umumkan! Macam orang mengantuk di sorong bantal saya terus apply.

Mak memula bising juga risau saya menyusahkan suami dah elok-elok ada gaji gomen. Tapi sebab saya degil dan hati saya nekad nak buat bisnes Shaklee online. Masa tu tak de orang kenal sangat pun Shaklee ni apa.

Mulalah cerita bagaimana saya menulis blog anakkuwiraku.com.....

Income yang memula 3 angka [ saya buat Shaklee sambil2 di Maktab dan sekolah masa makan gaji] ia mula merebak dan bertambah.

Suami pula cuma tetapkan syarat usaha sampai dapatkan setara dengan gaji cikgu. Ya ALLAH syukur betul sebab dia memahami dan sentiasa beri sokongan.

Apa matlamat utama saya?

Saya nekad nak kembangkan bisnes Shaklee melalui internet. Saya bayangkan orang order guna internet malah training pun guna internet.
Masa tu saya cuma tahu saya nak lahirkan ramai surirumah yang ada income. Bukan hanya on laptop atau hp tengok facebook buat status merapu atau khatamkan baca status orang.

Tak salah seorang ibu bekerja makan gaji cuma kadang-kadang kesian dekat anak. Mereka tinggal dengan baby sitter atau bibik. Ada yang pergi sekolah naik van sebab ibu ayah kerja.

Memang kita [ ibu terutama] bekerja untuk bantu ayah stabilkan ekonomi keluarga tapi kadangkala kerja itu kita bawa balik rumah sudahnya keluarga entah ke mana.

Kita cari duit untuk gembirakan anak tapi dah nama makan gaji .... adakala untuk diri sendiri pun tak lepas macam mana nak beri terbaik pada anak?


Alhamdulillah capai juga matlamat saya nak ada income setara malah lebih dari income guru namun ia bukan satu kejayaan kalau saya tak bantu ibu-ibu lain berjaya atau menjadi lebih hebat dari saya.

InsyaALLAH akan saya coretkan isu-isu bisnes dalam blog khas ini.....


Nantikan next entry.... Mengapa MLM?



Salam sayang

Ibu yang kerja dari rumah.

Comments

Popular posts from this blog

Mengapa perlu ada duit tambahan?

Mana datangnya pelanggan?

Mengapa MLM menjadi pilihan?